Jedným z hlavných cieľov projektu Miestne občianske a preventívne služby v meste Pezinok (MoaPS) je zlepšenie školskej dochádzky detí z rómskej osady Glejovka. Toto sa darí napĺňať vďaka každodennej práci dvoch terénnych pracovníčok, ktoré odprevádzajú školopovinné deti do škôl. Výsledky za prvé tri mesiace školského roka (september až november) 2024/2025 ukazujú výrazné zlepšenie v porovnaní s predchádzajúcim rokom.
V predchádzajúcom školskom roku zaznamenali deti z rómskej komunity v priebehu septembra až novembra celkovo 997 neospravedlnených hodín. Tento počet sa v aktuálnom školskom roku 2024/2025 znížil na 119 hodín. Rozdiel predstavuje dramatický pokles o 88,07 %.
Mesačný prehľad neospravedlnených hodín – porovnanie školských rokov 2023/2024 a 2024/2025:
- September: z 158 na 49 hodín
- Október: z 268 na 9 hodín
- November: z 571 na 61 hodín
Zlepšenie dochádzky sa prejavilo aj na počte detí, ktoré mali aspoň jednu neospravedlnenú hodinu. Počet klesol z 35 v minulom školskom roku na 12 v aktuálnom, čo znamená pokles o 65,71 %.
Mesto je povinné riešiť povinnú školskú dochádzku ako prenesený výkon štátnej správy na základe zákona 596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve. Mesto Pezinok v minulom školskom roku prijímalo viaceré opatrenia voči rodičom detí s nízkou školskou dochádzkou, medzi ktoré patrilo:
- Odobratie rodinných prídavkov: 11 prípadov v porovnateľnom období oproti 1 prípadu v 2024/2025
- Priestupkové konania voči rodičom detí s udelením pokuty: 15 prípadov v 2023/2024 oproti 1 prípadu v tomto školskom roku
- Trestné oznámenia: 3 prípady v predchádzajúcom období, pričom aktuálne neboli zaznamenané žiadne prípady.
Z týchto údajov vyplýva, že zlepšenie dochádzky sa dosiahlo aj prostredníctvom cielenej preventívnej práce a podpory rodín, čím sa znížila potreba sankcií.
Kľúčovú úlohu zohrávajú terénne pracovníčky, ktoré každý deň zabezpečujú, že všetky školopovinné deti v osade včas vstanú a dostanú sa do školy. Aktuálne pravidelne odprevádzajú 10 detí do dvoch škôl – Spojenej školy Komenského 25 a ZŠ Fándlyho. Pozitívne je, že v tomto školskom roku neevidujú tieto školy žiadne neospravedlnené hodiny u žiakov z rómskej komunity. Tento fakt je výrazný posun, keďže Spojená škola bola v minulosti najproblémovejšia z hľadiska dochádzky.
Pozitívny vývoj v školskej dochádzke detí poukazuje na efektívnosť zapojenia terénnych pracovníčok, podpory mesta a motivácie rodín. Projekt MOaPS tak dokazuje, že kombináciou preventívnych opatrení a aktívnej podpory je možné dosiahnuť zlepšené výsledky v oblasti školskej dochádzky aj v náročných podmienkach.
Tento projekt je financovaný Európskou úniou prostredníctvom Programu Slovensko a jeho hlavnými cieľmi sú zlepšenie občianskeho spolunažívania, podpora vzdelávania a udržiavanie verejného poriadku.