Národná diaľničná spoločnosť plánuje dosiahnuť ďalší míľnik na stavbe D1/D4. Počas dvoch posledných novembrových víkendov tak má dôjsť k napojeniu vetiev z D4 na D1 a z D1 na D4. Prepojenie obchvatu a diaľnice prinesie významné zvýšenie dopravného komfortu. Samotné prepojenie si vyžiada jednosmerné uzatvorenie diaľnice počas dvoch víkendov. Posledné slovo však má počasie. V prípade nepriaznivého počasia budú musieť byť práce preložené na nasledujúce víkendy.
Križovatka D1/D4 a rozšírenie D1 pri Bratislave patrí medzi najvýznamnejšie investície do cestnej infraštruktúry na západnom Slovensku. Súčasný stav diaľnice už technicky ani kapacitne nevyhovuje nárokom desaťtisícov motoristov, ktorí denne úsekom prechádzajú. Prepojenie D4 a D1 zas umožní najmä nákladnej doprave obísť Bratislavu, čím sa výrazne zvýši kvalita života obyvateľov hlavného mesta.
„V súčasnosti intenzívne pracujeme na rozšírení pruhov a rekonštrukcii pôvodnej vozovky. Súbežne finalizujeme práce potrebné na napojenie oboch vetiev z obchvatu. Práce prebiehajú v kontakte so živou premávkou, čo kladie extrémne vysoké nároky na zachovanie dopravy a tempa samotnej stavby. Pri zásadných míľnikoch však musíme pristúpiť aj k obmedzeniam,“ podotkol Filip Macháček, generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.
V záujme minimalizovania dopadu potrebných prác na komfort dopravy sa pripájanie vetiev rozdelilo na dva víkendy, aby vždy jeden smer D1 bol bez obmedzení. Predposledný novembrový víkend (22. až 24. 11.) sa tak pripojí prvá vetva D4 (od Jaroviec) na D1 v smere na Trnavu.
Samotné napojenie si pre zaistenie bezpečnosti vyžiada rozmiestnenie takmer sto zvislých dopravných značiek. A zároveň bude potrebné vyznačiť 25 kilometrov čiar jednotlivých jazdných pruhov. Niektoré práce nie je možné vykonať pri zachovaní dopravy. Preto bude nevyhnutné diaľnicu od Zlatých Pieskov po križovatku Senec počas víkendu uzatvoriť.
Postupné uzatváranie diaľnice začne v piatok o 20:00, pričom o 22:00 bude diaľnica kompletne uzatvorená. Práce budú prebiehať od piatka do nedele. Počas dvoch dní a troch nocí bude na úseku pracovať 80 pracovníkov a 10 mechanizmov.
Doprava v smere na Trnavu sa obnoví v nedeľu v noci. Po dokončení prác tak motoristi budú môcť prvýkrát využiť prepojenie medzi obchvatom a diaľnicou D1. Počas predposledného novembrového víkendu bude opačný smer D1 (z Trnavy) fungovať bez obmedzení.
Nasledujúci víkend (29. 11. až 1. 12.) odštartujú práce na pripojení druhej vetvy, teda v smere z Trnavy na Raču. Pripojenie si rovnako vyžiada uzatvorenie diaľnice v tomto smere. Obmedzovanie dopravy začne o 20:00 a od 22:00 bude diaľnica uzatvorená. Aj počas tohto víkendu budú práce prebiehať počas denných aj nočných hodín. Do pondelka rána je totiž nevyhnutné rozmiestniť množstvo značiek, nastriekať či nalepiť desať kilometrov čiar. Po dokončení prác sa tak motoristi budú môcť napojiť na obchvat Bratislavy aj v smere od Trnavy.
„Po realizačnej stránke je všetko pripravené tak, aby sme míľnik splnili. No posledné slovo bude mať počasie. Ak v daných termínoch bude dlhodobý dážď či dokonca sneh, nie je technicky možné vyznačiť jazdné pruhy a napojenie vetiev bude musieť počkať na vhodnejšie klimatické podmienky,“ uzavrel Filip Macháček.
Podľa Národnej diaľničnej spoločnosti rekonštrukcia a rozšírenie D1 predstavuje investíciu do vyššieho každodenného pohodlia desiatok tisíc ľudí. Vo finále vznikne na úseku plnohodnotný štvorpruh, ktorý západoslovenský región nevyhnutne potrebuje. Prepojenie obchvatu a D1 zas odbremení hlavné mesto od tranzitnej dopravy, čo umožní znížiť hluk a znečistenie ovzdušia z dopravy v Bratislave.
Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť