Slovenská asociácia sa za účasti významných hostí z oblasti verejnej dopravy stretla začiatkom októbra na členskej schôdzi v Pezinku na zámku Šimák. IDS BK funguje na Slovensku už 11 rokov a je líder v poskytovaní služieb v oblasti organizácie verejnej dopravy v Bratislavskom kraji i na Slovensku. Ako Martin Urmanič hodnotí proces integrácie verejnej dopravy v Bratislavskom kraji? Kedy je najvhodnejší čas vyhodnocovať dáta o funkčnosti mestskej autobusovej dopravy v Pezinku (MAD) a aké sú podmienky zaradenia pezinskej MAD do procesu integrácie verejnej dopravy?
- Slovenská asociácia organizátorov verejnej dopravy sa v PK stretla na svojej členskej schôdzi. Oceňujeme Váš výber mesta a miesta (pozn. red.: členská schôdza sa konala v Pezinku na zámku Šimák). Ako hodnotíte doterajší priebeh stretnutia?
My sme sa stretli na tomto mieste práve z toho dôvodu, že Bratislavská integrovaná doprava bola tento rok organizátorom tohto stretnutia a keď sme rozmýšľali o mieste, tak tento nádherný priestor nám padol ako prvý do oka. Takže sme aj v spolupráci s pánom primátorom (Romanom Mácsom), ktorý je zároveň predsedom dozornej rady našej spoločnosti zabezpečili priebeh celého rokovania v týchto krásnych priestoroch. Čo sa týka priebehu, myslím, že máme veľmi svižné a aktuálne témy, máme tu zástupcov aj z Ministerstva dopravy SR – národnej dopravnej autority, ktorých my ako verejní organizátori dopravy v tej diskusnej časti doslova „žmýkame“ a hľadáme odpovede na všetky naše zvedavé otázky.
- Ste zároveň generálnym riaditeľom IDS BK. Ako by ste zhodnotili doterajší proces integrácie verejnej, resp. hromadnej dopravy v Bratislavskom kraji? Čakajú nás prípadne nejaké novinky?
Bratislavská integrovaná doprava je najstarší organizátor verejnej dopravy na Slovensku, tento rok máme 11 rokov, takže sme taký pionier a vlajkonosič tohto procesu na Slovensku. Máme kolegov aj v Čechách, takže my čerpáme skúsenosti z Českej republiky a potom zvyšní slovenskí organizátori čerpajú skúsenosti od nás, takže stav integrácie dopravy v našom kraji, z tohto dôvodu, že už 11 rokov pôsobíme, je z môjho pohľadu je veľmi dobrý a efektívny.
Čakajú nás tradične novinky na konci roka, začiatkom decembra bude zmena cestovných poriadkov, na ktorú sa vždy s niekoľkomesačným predstihom pripravujeme. Spolupracujeme so všetkými typmi dopravcov tak, aby tá sieť dopravy a prepravy osôb po našom kraji bola pre nich čo najprijateľnejšia. Čiže inak povedané, tie cestovné poriadky, ktoré budú platné od začiatku decembra, majú byť pro cestujúce.
- Mestská autobusová (hromadná) doprava v Pezinku v súčasnej podobe je pomerne mladá – funguje krátko, od začiatku tohto roka. Aké sú podmienky na zaradenie do IDS BK?
V prvom rade chcem pogratulovať mestu Pezinok, jeho obyvateľom a vedeniu mesta, že v meste vznikla mestská hromadná doprava. Pezinok je významné mesto v našom kraji, takže si zaslúži mať takýto typ dopravy. A ide to v intenciách apelu na ľudí, aby presadli z individuálnej dopravy do verejnej.
Pezinská hromadná doprava je mladá, takže my v spolupráci s mestom priebežne vyhodnocujeme dáta a čísla a keď budeme mať dostatočnú sumu, ktorú potom vyhodnotíme a dáme nejaké návrhy vedeniu mesta. A ak mesto bude chcieť integrovať MAD do IDS BK, budeme ju integrovať.
- Čo je podľa vás dôležité pri zvyšovaní atraktívnosti mestskej hromadnej dopravy?
My máme zriadenú infolinku, ktorá slúži ako cestujúcej verejnosti, tak, samozrejme, samosprávam, lebo nám telefonujú aj napríklad starostovia, že u nich nejaká linka nie je úplne dobra nastavená, alebo by chceli ešte väčšiu frekvenciu určitej linky. A my tieto podnety vyhodnocujeme v priebehu celého roka a tie veľké zmeny zapracovávame tak, ako som už spomínal, do tých decembrových veľkých zmien, ale aj počas roka robíme jednu až dve menšie zmeny a tam práve akceptujeme všetky pripomienky, ktoré sú opodstatnené. Tvorba cestovných poriadkov je živý proces, nie je to niečo uzavreté, kde my si povieme, že to takto bude a sme hluchí, slepí, práve naopak. Vyzývame samosprávu, komunikujeme s ľuďmi cez rôzne platformy, aby nám dávali spätnú väzbu.
- Tu v Pezinku z času na čas čelíme kritike kvôli obsadenosti jednotlivých liniek MAD. Kedy je podľa vás najvhodnejší čas hodnotiť fungovanie MAD a akými kritériami sa pri tomto hodnotení riadiť?
My sme boli v kontakte s vedením mesta, keď padlo rozhodnutie o zriadení MAD v Pezinku. Myslím si, že tie linky sú nastavené dobre. Čiže ak má niekto pocit, alebo aj reálne vidíme, že tie linky nie sú všetky obsadené tak, ako by si niekto možno predstavoval, tak si myslím, že to je trošku spôsobené aj tým, že je to novinka. Ľudia si musia na to, samozrejme, zvyknúť. Ja viem, že sme stále zvyknutí a preferujeme osobnú automobilovú dopravu, preto som aj hovoril, že ideme v intenciách „presadni z auta do verejnej dopravy“, lebo tá je lacnejšia a efektívnejšia.
Čo sa týka času, kedy bude možné začať vyhodnocovať fungovanie MAD v Pezinku, tak určite potrebujeme minimálne rok na to, aby sme zozbierané dáta vedeli zhodnotiť takým spôsobom, aby sme vedeli dávať nejaké zásadné návrhy.