Pre rok 2023 má Bratislavský samosprávny kraj (BSK) v investičnom pláne rekonštrukcií ciest a mostov zahrnutých 23 úsekov ciest II. a III. triedy a šesť mostov, v dĺžke takmer 55 kilometrov. Celková hodnota dosiahne 23 miliónov eur.
V Pezinku sa v roku 2023 plánujú rekonštruovať regionálne cesty:
• Šenkvice – Pezinok
• Pezinok – Pezinská Baba
Cesta Šenkvice - Pezinok sa bude rekonštruovať technológiou recyklácie za studena na mieste. Ido o nízkoodpadovú technológiu, ktorá znižuje množstvo vstupných surovín. Založená je na druhotnom využití materiálov už zabudovaných v konštrukcii vozovky. Používa sa tam, kde je únosnosť vozovky vyčerpaná a poškodenie vozovky je v takom rozsahu, že je potrebné revitalizovať okrem krytu aj podkladné vrstvy. Ide najmä o výskyt sieťových trhlín, rozpad vozovky či plošné deformácie, a to najmä v stopách vozidiel alebo na okraji. Celková hrúbka novej konštrukcie vozovky predstavuje 30 cm, z toho 20 cm tvorí zrecyklovaná vrstva a 10 cm nové asfaltobetónové vrstvy. V maximálnej miere sa využívajú jestvujúce materiály. Vyfrézovaný materiál sa použije na tvorbu nových nespevnených krajníc. Pri tejto technológii je nevyhnutná aj tzv. technologická prestávka, počas ktorej môžu mať vodiči 7 dní pocit, že sa na ceste nič nedeje. Počas tejto fázy prebieha proces štiepenia a zrenia zabudovaných materiálov.
„Pokračujeme v komplexných rekonštrukciách regionálnych ciest, ktoré pre vodičov prinesú vyšší komfort aj bezpečnosť. Umožňuje nám to tak priaznivé klimatické obdobie, ako aj moderné technológie. Pri rekonštrukciách využívame recykláciu, vďaka čomu šetríme prírodu, dopravu materiálu aj náklady,“ priblížil predseda BSK Juraj Droba.
Ďalšou využívanou technológiou bude recyklácia za horúca na mieste. Realizovať sa bude na úsekoch Pezinská Baba – Pernek a Pezinok – Pezinská Baba v celkovej dĺžke 7,4 km. Táto metóda umožňuje rýchle a lacné ekologické opravy úsekov v extraviláne, súbežnú realizáciu dvoch vrstiev vozovky a opätovné využitie materiálov z vozovky do nespevnených krajníc. Takto zrekonštruované cesty majú dlhšiu trvácnosť, vyššiu rovinnosť povrchu a komfort prejazdu vozovkou. Pri tejto metóde sa najskôr odfrézujú poškodené vrstvy vozovky v hrúbke 0 – 3 cm. Následne sa realizuje recyklácia pôvodnej asfaltobetónovej vozovky s pridaním potrebnej frakcie kameniva a asfaltového spojiva v hrúbke 5 cm, ktorá tvorí novú ložnú vrstvu vozovky a súbežne prebieha pokládka novej obrusnej asfaltobetónovej vrstvy vozovky z modifikovaných (trvácnejších) asfaltov v hrúbke 3 cm.