Poslanec Ing. arch. Igor Hianik, dňa 08. 06. 2018 písomne požiadal hlavnú kontrolórku o preskúmanie článku publikovaného v mesačníku Pezinčan v máji 2018 na tretej strane s názvom "Krach dopravy na Cajle nehrozí".
Dňa 25. 06. 2018 hlavná kontrolórka (ďalej HK) osobne odovzdala menovanému poslancovi odpoveď, ktorý ju následne zverejnil aj na svojom profile na sociálnej sieti Facebook.
Mesto Pezinok v tejto súvislosti uvádza, že uvedená odpoveď je arbitrárna a konanie hlavnej kontrolórky hrubo porušilo procesné práva primátora (ako druhej strany, voči ktorej bol podnet poslanca aj odpoveď HK namierený) v konaní v zmysle etického kódexu volených predstaviteľov samosprávy Mesta Pezinok, nakoľko:
- HK si od primátora nevyžiadala jeho stanovisko, napriek tomu, že podnet poslanca smeroval voči jeho vyjadreniam a jeho osobe, čím bola porušená zásada rovnosti strán. Je neprijateľné, aby HK v právnom štáte arbitrárne rozhodla len na základe podania poslanca a prečítaného článku a nezabezpečila si vyjadrenia zúčastnených strán!
- Máme za to, že uvedeným konaním HK prekročila kompetencie hlavného kontrolóra a splnomocnenca pre etiku, nakoľko z odpovede, ktorú poskytla poslancovi nevyplýva, aké konkrétne ustanovenie etického kódexu mal primátor porušiť.
Uvedenú skutočnosť považujeme za zásadný procesný nedostatok, pretože ak sa menovaný poslanec domnieva, že primátor poskytol nepravdivé, skreslené alebo zavádzajúce skutočnosti a vyhlásenia, mal sa domáhať ochrany v zmysle tlačového zákona a nie etického kódexu volených predstaviteľov samosprávy Mesta Pezinok.
Je zarážajúce, že HK, ktorá by mala dohliadať na kontrolu zákonnosti, svojim vyššie uvedeným protiprávnym postupom (nepreverenie si skutočností, neumožnenie vyjadriť sa všetkým stranám a prekročenie kompetencií) prispela k poškodzovaniu dobrého mena a cti primátora mesta.
Poznámka:
V rámci informačného systému samosprávy - Mestského úradu (konkrétne z útvaru hlavnej kontrolórky) bola zaregistrovaná a odoslaná písomnosť "odpoveď o preskúmanie žiadosti vo vzťahu k EK", ktorá vykazovala zjavné znaky PROTIZÁKONNOSTI a preto sme považovali za potrebné spracovať stanovisko, v ktorom sme upozornili na tieto skutočnosti, keďže sa táto písomnosť začala verejne šíriť prostredníctvom sociálnych sietí.
Útvar hlavného kontrolóra organizačne spadá pod štruktúru Mestského úradu a preto MsÚ musel k uvedených skutočnostiam zaujať stanovisko a zverejniť ho na svojom webe.
Stanovisko bolo spracované prednostom MsÚ a právnym odd.