Vzhľadom na tvrdenia, ktoré uvádza poslanec MsZ Ing. Marián Šípoš vo svojom e-maile adresovanom poslancom MsZ, prednostovi MsÚ a hlavnej kontrolórke zo dňa 27. apríla 2017, považujeme za potrebné uviesť niektoré skutočnosti na pravú mieru a odmietnuť obvinenia na adresu vedenia mesta i pracovníkov MsÚ.
Mesto Pezinok si na obstaranie projektu Modernizácia, rekonštrukcia a údržba verejného osvetlenia v Pezinku zabezpečilo služby externej spoločnosti ECO-LOGIC PROJECTS s.r.o., ktorá realizuje celý proces obstarania v zmysle právnych predpisov.
Primátor na prípravu podmienok koncesie stanovil pracovnú skupinu, ktorá sa skladala z primátora, poslancov MsZ, odborných pracovníkov Mesta a zástupcov externej spoločnosti.
Prvotný návrh predpokladal realizáciu projektu vo forme koncesie. V zmysle § 9 ods. 2 písm. g) zákona SNR č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov obecné zastupiteľstvo schvaľuje koncesné zmluvy na uskutočnenie stavebných prác alebo koncesné zmluvy na poskytnutie služby uzatvorené podľa osobitného predpisu (ďalej len "koncesná zmluva"), a to trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov.
Uznesením MsZ č. 159/2016 zo dňa 20.09.2016 boli schválené náležitosti koncesnej dokumentácie na zabezpečenie prevádzky, modernizácie a údržby sústavy verejného osvetlenia mesta Pezinok. Následne zapracované boli aj pripomienky poslancov.
Dňa 22.12.2016 vyhlasovateľ (Mesto) zrušil zadávanie koncesie, s tým, že vyhlási nové verejné obstarávanie na stavebné práce s poskytnutím služby.
Zrušeniu predchádzala kontrola zo strany Úradu pre verejné obstarávanie. V protokole o výsledku kontroly bolo uvedené, že zákazka na rekonštrukciu verejného osvetlenia nespĺňa definičné znaky koncesie. V koncesii by malo byť peňažné plnenie zo strany verejného obstarávania len čiastočné a prevažná časť protiplnenia by mala byť od tretích subjektov, čo má predstavovať podnikateľské riziko na strane koncesionára. Mesto Pezinok pristúpilo k zrušeniu napriek tomu, že malo poznatky, že formou koncesie v nedávnej minulosti zabezpečovali rekonštrukciu a správu verejného osvetlenia viaceré samosprávy v SR.
Po zrušení koncesie sa v pracovnej komisii v januári 2017 dohodol nový postup zabezpečenia projektu, keďže pri verejnom osvetlení nie je možné splniť podmienku, aby odmena (prevažne) nepochádzala od verejného obstarávateľa ale od tretích osôb. Riešením je nová zákazka v zmysle zákona o verejnom obstarávaní na stavebné práce so službou. Podmienkou Mesta bolo zabezpečenie rekonštrukcie aj správy samotného verejného osvetlenia.
Následne boli pripravované podklady k vyhláseniu verejnej súťaže ako nového verejného obstarávania.
Informácia o priebehu súťaže týkajúcej sa verejného osvetlenia bola predložená na zasadnutie Komisie územného plánovania, výstavby, dopravy a životného prostredia pri MsZ dňa 27.02.2017.
K obsahu podmienok znovu zasadla aj pracovná komisia dňa 28.02.2017. Rámcové podmienky zostali zachované tak ako ich schválilo MsZ v septembri 2016.
Na MsZ dňa 02.03.2017 bolo schválené rozpočtové opatrenie týkajúce sa verejného osvetlenia, zmena z pôvodnej koncesnej zmluvy. Primátor v rámci tohto bodu informoval poslancov o procesnom postupe pri rekonštrukcii, prevádzke a údržbe verejného osvetlenia, že na základe upozornenia Úradu pre verejné obstarávanie Mesto zrušilo obstaranie tohto projektu formou koncesie a s externým partnerom sa dohodlo, že sa bude robiť nové verejné obstarávanie elektronickou aukciou. Výsledkom procesu bude zmluva o dielo, ktorej schválenie už nie je v kompetencii MsZ (na rozdiel od pôvodnej koncesnej zmluvy).
Dňa 11.04.2017 bolo odoslané oznámenie a dňa 12.04.2017 bola vo Vestníku verejného obstarávania zverejnená výzva na predkladanie ponúk, ako podlimitná zákazka na uskutočnenie stavebných prác, s predpokladanou hodnotou zákazky 5 223 025,00 EUR bez DPH, s dĺžkou trvania 240 mesiacov. Celý proces zabezpečuje spoločnosť eBIZ Corp s.r.o.
Mestské zastupiteľstvo bolo informované o priebehu procesu pôvodného zadávania koncesie aj novej zákazky vo verejnom obstarávaní.
Proces verejného obstarávania je v kompetencii vedenia Mesta, prípravu podkladov zabezpečuje externá spoločnosť a boli prejednávané v pracovnej skupine, ktorú ustanovil primátor. Takýto postup je plne v súlade s platnou legislatívou a je transparentný, čo skonštatovala aj hl. kontrolórka.